Saturday 16 December 2017

KISAH SI KAYA DAN SI MISKIN

Kisah Si Kaya dan Si Miskin (Pemilik Dua Kebun: Surah Al-Kahfi 32-44)



Al-Quran menceritakan tentang dua lelaki pada masa lalu. Kedua-duanya adalah kawan. Satu adalah orang yang beriman. Dan sahabatnya kafir. Al-Quran tidak menjelaskan siapa mereka. Namanya. Pada hari mereka hidup. Di mana mereka tinggal. Semua menyamar. Jadi kita tidak tahu siapa mereka. di mana mereka tinggal. Dan berapa umur mereka di sana.Orang yang percaya dalam kisah ini, Tuhan menguji dengan kesempitan hidup. Makanan, harta dan harta benda yang sedikit. Tetapi Tuhan memberinya rahmat terbesar, yakni nikmat iman, keyakinan, dan kesenangan dengan nasib Tuhan. Serta berharap syurga berada di sisiNya. Hasutan ini lebih banyak daripada kekayaan dan bahan manusia.
Sahabatnya yang kafir, Allah menguji dengan rezeki yang luas. Kemudahan Bumi. Dan Allah memberikan kepadanya banyak kekayaan dan material. Tuhan mengujinya, sama ada bersyukur atau bahkan kufr. Sama ada rendah hati atau berbangga.

Allah memberkati orang-orang kafir dengan dua taman. Al-Qur'an menyebutkan dua taman seperti berikut:

"Kami buatkan satu daripada mereka dua kebun anggur, dan kami mengelilingi kedua kebun itu dengan pohon kurma dan di antara kedua kebun Kami membuat ladang. Kedua buah kebun itu menghasilkan buahnya, dan kebun itu tiada kurang buahnya sedikitpun, dan Kami alirkan sungai di celah-celah kedua kebun itu, dan dia mempunyai kekayaan besar. "(QS: Al-Kahfi | Ayat: 32-34).



POKOK KURMA

KEBUN POKOK ANGGUR

Orang-orang kafir mempunyai dua kebun anggur. Pokok-pokok palma mengelilingi tamannya sebagai pagar. Antara kedua-dua taman itu, terdapat ladang. Tuhan meletakkan air ke dalam taman. Pada musim menuai, dia merasai banyak anggur, kurma, dan tanaman. Dia kaya, menikmati penuaiannya.

Dengan susunan taman yang hebat ini, dia bangga dengannya. Beliau mempunyai pengetahuan dalam mengawal dan memaksimumkan tanah itu. Dia mampu menggabungkan tumbuhan yang berbeza dengan susunan yang kemas, serta pengairan yang baik. Selain itu, dengan rawatan, dia boleh menuai dengan maksimum. Dia pergi ke kebun bangga, ketika dia mencemarkan dirinya. Dia tidak percaya dengan rahmat Rabbnya. Dan sombong kepada orang lain.

Beliau berkata,
"Maka dia berkata kepada sahabatnya ketika dia berbicara dengannya:" Tanganku lebih dari kekayaanmu dan pengikutku lebih kuat. "(Surah al-Kahf: 34).

Bukan itu sahaja, kesenangan harta dan pengikut telah membuatnya lupa. Dia menganggap hartanya kekal. Tetapi bagaimana sesuatu yang fana menjadi abadi.

 Beliau berkata,
"Dan dia memasuki tamannya sementara dia tidak adil kepada dirinya sendiri; dia berkata: "Saya tidak fikir taman ini akan binasa selama-lamanya." (Surah al-Kahf: 35).

Khazanah dan bahannya benar-benar menenggelamkannya.

"Dan aku tidak mengira hari kiamat itu akan datang, dan jika sekiranya aku kembalikan kepada Tuhanku, pasti aku akan mendapat tempat kembali yang lebih baik dari pada kebun-kebun itu." (QS: Al-Kahfi | Ayat: 36).

Itulah bagaimana perasaan seseorang ketika merasakan kekuatan puncak dan kaya. Dia sombong. Berpikir tentang karunia harta merupakan bukti kasih sayang Tuhan baginya. Jadi dia fikir di akhirat akan mendapat kedudukan yang sama. Atau lebih baik lagi.
Rakan setia beliau menjemputnya untuk mengingati Tuhan. Cuba menyelamatkan kawan yang merasakan sudah berada di awan. Terbang, lupa tanah.

Kawannya (yang mukmin) berkata kepadanya - sedang dia bercakap-cakap dengannya: "Apakah kamu kafir kepada (Tuhan) yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setetes air mani, lalu Dia menjadikan kamu seorang laki-laki yang sempurna? (Surah Al-Kahf, Ayat: 37).

Rakannya cuba mengingatkan dia untuk mempercayai Tuhan. Bersandar dan serahkan kepada-Nya. Tidak menyerah kalah kepada-Nya. Tidak menyerah, bergantung pada kekayaan dan pengikutnya yang dia miliki. Kadang-kadang, seseorang yang mempunyai harta benda dan populariti berkata, "Mudah, terkawal." Untuk apa? Kerana dia menganggap dengan segala material dapat diselesaikan dan diatur karena dapat menundukkan orang lain.

Rakannya meneruskan,
"Dan mengapa kamu tidak mengatakan waktu kamu memasuki kebunmu" maasyaallaah, laa quwwata illaa billaah (sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). Sekiranya anda menganggap saya kurang daripada anda dalam kekayaan dan keturunan. "(Surah al-Kahf: 39).

Manusia adalah asal yang sama. Menetapkan banyak sekurang-kurangnya kekayaan, bukan hasil usaha manusia. Di dunia, orang hanya memainkan peranan orang kaya atau golongan miskin. Apabila bertindak sebagai orang kaya, gunakan untuk kebaikan, bukan sombong, kerana ini hanya peranan. Apabila miskin, jangan kalah iman. Dan bersabarlah. Kemudian ada 'upah' selepas bermain dengan baik.

"Maka semoga Tuhanku akan memberi saya kebun yang lebih baik dari kebunmu; dan semoga Dia menghantar ketentuan (kilat) dari surga ke kebunmu; sehingga (taman) menjadi tanah yang licin. atau air jatuh ke bumi, maka anda tidak dapat menemukannya lagi ". (Surah Al-Kahf: Ayat: 40-41).

"Sesuatu yang lebih baik daripada kebunmu" bermakna bahagian seterusnya di akhirat. Dan engkau kerana kesombonganmu, yang menyangka kebunmu ini abadi, berbuat congkak tapi malah menyangka dapat bahagian yang lebih baik di akhirat, semoga Allah memberi pelajaran dengan membuat kebun itu mendapatkan kamu hancur. Semoga awak terjaga, dengan itu membuat anda ingat Tuhan.

"Dan kekayaannya telah musnah; lalu ia membulak-balikkan kedua tangannya (tanda menyesal) terhadap apa yang ia telah belanjakan untuk itu, sedang pohon anggur itu roboh bersama para-paranya dan dia berkata: "Aduhai kiranya dulu aku tidak mempersekutukan seorangpun dengan Tuhanku". (Surah Al-Kahf: 42).

Tiada yang mustahil dengan Tuhan. Tidak ada yang dapat menghalang Tuhan daripada melakukan kehendak-Nya. Kanak-kanak, isteri, atau orang lain, tidak akan dapat membantu seseorang dari hukuman Allah.

"Dan tidak ada seorangpun yang dapat menolongnya melainkan Allah; dan dia tidak dapat mempertahankan dirinya "(Surah al-Kahf: 43).

Inilah cerita yang penuh kebijaksanaan. Kisah sebenar yang pernah berlaku. Jadi kita tidak meniru salah dan tidak lagi mengulangi. Allah Maha Kuasa dan Perkasa. Kami tutup kisah ini dengan hadis Nabi agar kita dapat memahami perbandingan nikmat iman dan nikmat dunia.

"Sesungguhnya Allah memberikan dunia kepada siapa yang Dia cintai dan juga kepada siapa yang Dia benci. Tapi Dia tidak memberi nikmat agama ini (Islam dan iman), kecuali hanya pada orang yang Dia cintai. "(HR. Al-Hakim dalam al-Mustadrak-nya)



Pengajaran daripada kisah ini:

1 – Kisah ini merupakah satu contoh diantara contoh-contoh kisah dan peristiwa yang sering berulang-ulang dalam masyarakat dan mungkin masih wujud pada suatu tempat dan masa.

2 – Allah memanjangkan usia orang yang kafir dan mengurniakan nikmat yang banyak kepadanya, bukan kerana redha kepadanya, tetapi sebagai ujian dan bala.

3 – Allah menguji seorang yang beriman dengan menyempitkan rezekinya dan menghalangnya daripada kesenangan dunia yang sementara, namun tidak bermakna Allah murka kepadanya.

4 – Allah SWT mengurniakan rezeki dan nikmat pemberian kepada hamba yang dicintaiNya atau yang dibenciNya. Namun Allah Ta’ala hanya mengurniakan agama hanya kepada hamba yang dicintaiNya sahaja.

5 – Keimanan merupakan penjamin keamanan bagi pemiliknya. Ketika berhadapan dengan orang-orang yang memiliki kesenangan dunia, pemilik keimanan tidak akan mudah merasa lemah, hina dan takut kepada pesaingnya, sebaliknya dia berusaha untuk mengajak agar pesaingnya bersama-samanya dalam memiliki keimanan dan menjauhi kesyirikan seperti menganggap kesenangan yang dirasai bukan berasal dari Tuhan yang telah mengurniakan kepadanya kesenangan itu.

Semoga kita sama-sama mendapat pengajaran daripada kisah ini..


No comments:

Post a Comment