Al-Quran
menceritakan tentang dua lelaki pada masa lalu. Kedua-duanya adalah kawan. Satu
adalah orang yang beriman. Dan sahabatnya kafir. Al-Quran tidak menjelaskan
siapa mereka. Namanya. Pada hari mereka hidup. Di mana mereka tinggal. Semua
menyamar. Jadi kita tidak tahu siapa mereka. di mana mereka tinggal. Dan berapa
umur mereka di sana.Orang
yang percaya dalam kisah ini, Tuhan ﷻ menguji dengan kesempitan hidup.
Makanan, harta dan harta benda yang sedikit. Tetapi Tuhan memberinya rahmat
terbesar, yakni nikmat iman, keyakinan, dan kesenangan dengan nasib Tuhan.
Serta berharap syurga berada di sisiNya. Hasutan ini lebih banyak daripada
kekayaan dan bahan manusia.
Sahabatnya
yang kafir, Allah menguji dengan rezeki yang luas. Kemudahan Bumi. Dan Allah
memberikan kepadanya banyak kekayaan dan material. Tuhan mengujinya, sama ada
bersyukur atau bahkan kufr. Sama ada rendah hati atau berbangga.
Allah
memberkati orang-orang kafir dengan dua taman. Al-Qur'an menyebutkan dua taman
seperti berikut:
"Kami
buatkan satu daripada mereka dua kebun anggur, dan kami mengelilingi kedua
kebun itu dengan pohon kurma dan di antara kedua kebun Kami membuat ladang.
Kedua buah kebun itu menghasilkan buahnya, dan kebun itu tiada kurang buahnya
sedikitpun, dan Kami alirkan sungai di celah-celah kedua kebun itu, dan dia
mempunyai kekayaan besar. "(QS: Al-Kahfi | Ayat: 32-34).
POKOK KURMA |
KEBUN POKOK ANGGUR |
Orang-orang
kafir mempunyai dua kebun anggur. Pokok-pokok palma mengelilingi tamannya
sebagai pagar. Antara kedua-dua taman itu, terdapat ladang. Tuhan meletakkan
air ke dalam taman. Pada musim menuai, dia merasai banyak anggur, kurma, dan
tanaman. Dia kaya, menikmati penuaiannya.
Dengan
susunan taman yang hebat ini, dia bangga dengannya. Beliau mempunyai
pengetahuan dalam mengawal dan memaksimumkan tanah itu. Dia mampu menggabungkan
tumbuhan yang berbeza dengan susunan yang kemas, serta pengairan yang baik.
Selain itu, dengan rawatan, dia boleh menuai dengan maksimum. Dia pergi ke
kebun bangga, ketika dia mencemarkan dirinya. Dia tidak percaya dengan rahmat
Rabbnya. Dan sombong kepada orang lain.
Beliau
berkata,
"Maka
dia berkata kepada sahabatnya ketika dia berbicara dengannya:" Tanganku
lebih dari kekayaanmu dan pengikutku lebih kuat. "(Surah al-Kahf: 34).
Bukan itu
sahaja, kesenangan harta dan pengikut telah membuatnya lupa. Dia menganggap
hartanya kekal. Tetapi bagaimana sesuatu yang fana menjadi abadi.
Beliau berkata,
Beliau berkata,
"Dan
dia memasuki tamannya sementara dia tidak adil kepada dirinya sendiri; dia
berkata: "Saya tidak fikir taman ini akan binasa selama-lamanya."
(Surah al-Kahf: 35).
Khazanah
dan bahannya benar-benar menenggelamkannya.
"Dan
aku tidak mengira hari kiamat itu akan datang, dan jika sekiranya aku
kembalikan kepada Tuhanku, pasti aku akan mendapat tempat kembali yang lebih
baik dari pada kebun-kebun itu." (QS: Al-Kahfi | Ayat: 36).
Itulah
bagaimana perasaan seseorang ketika merasakan kekuatan puncak dan kaya. Dia
sombong. Berpikir tentang karunia harta merupakan bukti kasih sayang Tuhan
baginya. Jadi dia fikir di akhirat akan mendapat kedudukan yang sama. Atau
lebih baik lagi.
Rakan
setia beliau menjemputnya untuk mengingati Tuhan. Cuba menyelamatkan kawan yang
merasakan sudah berada di awan. Terbang, lupa tanah.
Kawannya
(yang mukmin) berkata kepadanya - sedang dia bercakap-cakap dengannya:
"Apakah kamu kafir kepada (Tuhan) yang menciptakan kamu dari tanah,
kemudian dari setetes air mani, lalu Dia menjadikan kamu seorang laki-laki yang
sempurna? (Surah Al-Kahf, Ayat: 37).
Rakannya
cuba mengingatkan dia untuk mempercayai Tuhan. Bersandar dan serahkan
kepada-Nya. Tidak menyerah kalah kepada-Nya. Tidak menyerah, bergantung pada
kekayaan dan pengikutnya yang dia miliki. Kadang-kadang, seseorang yang
mempunyai harta benda dan populariti berkata, "Mudah, terkawal."
Untuk apa? Kerana dia menganggap dengan segala material dapat diselesaikan dan
diatur karena dapat menundukkan orang lain.
Rakannya
meneruskan,
"Dan
mengapa kamu tidak mengatakan waktu kamu memasuki kebunmu" maasyaallaah, laa
quwwata illaa billaah (sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada
kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). Sekiranya anda menganggap saya
kurang daripada anda dalam kekayaan dan keturunan. "(Surah al-Kahf: 39).
Manusia
adalah asal yang sama. Menetapkan banyak sekurang-kurangnya kekayaan, bukan
hasil usaha manusia. Di dunia, orang hanya memainkan peranan orang kaya atau
golongan miskin. Apabila bertindak sebagai orang kaya, gunakan untuk kebaikan,
bukan sombong, kerana ini hanya peranan. Apabila miskin, jangan kalah iman. Dan
bersabarlah. Kemudian ada 'upah' selepas bermain dengan baik.
"Maka
semoga Tuhanku akan memberi saya kebun yang lebih baik dari kebunmu; dan semoga
Dia menghantar ketentuan (kilat) dari surga ke kebunmu; sehingga (taman)
menjadi tanah yang licin. atau air jatuh ke bumi, maka anda tidak dapat
menemukannya lagi ". (Surah Al-Kahf: Ayat: 40-41).
"Sesuatu
yang lebih baik daripada kebunmu" bermakna bahagian seterusnya di akhirat.
Dan engkau kerana kesombonganmu, yang menyangka kebunmu ini abadi, berbuat
congkak tapi malah menyangka dapat bahagian yang lebih baik di akhirat, semoga
Allah memberi pelajaran dengan membuat kebun itu mendapatkan kamu hancur.
Semoga awak terjaga, dengan itu membuat anda ingat Tuhan.
"Dan
kekayaannya telah musnah; lalu ia membulak-balikkan kedua tangannya (tanda
menyesal) terhadap apa yang ia telah belanjakan untuk itu, sedang pohon anggur
itu roboh bersama para-paranya dan dia berkata: "Aduhai kiranya dulu aku
tidak mempersekutukan seorangpun dengan Tuhanku". (Surah Al-Kahf: 42).
Tiada
yang mustahil dengan Tuhan. Tidak ada yang dapat menghalang Tuhan daripada
melakukan kehendak-Nya. Kanak-kanak, isteri, atau orang lain, tidak akan dapat
membantu seseorang dari hukuman Allah.
"Dan
tidak ada seorangpun yang dapat menolongnya melainkan Allah; dan dia tidak dapat
mempertahankan dirinya "(Surah al-Kahf: 43).
Inilah
cerita yang penuh kebijaksanaan. Kisah sebenar yang pernah berlaku. Jadi kita
tidak meniru salah dan tidak lagi mengulangi. Allah Maha Kuasa dan Perkasa.
Kami tutup kisah ini dengan hadis Nabi ﷺ agar
kita dapat memahami perbandingan nikmat iman dan nikmat dunia.
"Sesungguhnya
Allah memberikan dunia kepada siapa yang Dia cintai dan juga kepada siapa yang
Dia benci. Tapi Dia tidak memberi nikmat agama ini (Islam dan iman), kecuali
hanya pada orang yang Dia cintai. "(HR. Al-Hakim dalam al-Mustadrak-nya)
Pengajaran daripada kisah ini:
1 – Kisah
ini merupakah satu contoh diantara contoh-contoh kisah dan peristiwa yang
sering berulang-ulang dalam masyarakat dan mungkin masih wujud pada suatu
tempat dan masa.
2 – Allah
memanjangkan usia orang yang kafir dan mengurniakan nikmat yang banyak
kepadanya, bukan kerana redha kepadanya, tetapi sebagai ujian dan bala.
3 – Allah
menguji seorang yang beriman dengan menyempitkan rezekinya dan menghalangnya
daripada kesenangan dunia yang sementara, namun tidak bermakna Allah murka
kepadanya.
4 – Allah
SWT mengurniakan rezeki dan nikmat pemberian kepada hamba yang dicintaiNya atau
yang dibenciNya. Namun Allah Ta’ala hanya mengurniakan agama hanya kepada hamba
yang dicintaiNya sahaja.
5 –
Keimanan merupakan penjamin keamanan bagi pemiliknya. Ketika berhadapan dengan
orang-orang yang memiliki kesenangan dunia, pemilik keimanan tidak akan mudah
merasa lemah, hina dan takut kepada pesaingnya, sebaliknya dia berusaha untuk
mengajak agar pesaingnya bersama-samanya dalam memiliki keimanan dan menjauhi
kesyirikan seperti menganggap kesenangan yang dirasai bukan berasal dari Tuhan
yang telah mengurniakan kepadanya kesenangan itu.
Semoga
kita sama-sama mendapat pengajaran daripada kisah ini..
No comments:
Post a Comment